Hier een slakje van fimo voor foto's en kaartjes

Makkelijk na te maken, en erg leuk om te geven.
Of zoals ik, zelfhouden.

Wat heb je nodig;
stukje aluminium folie / afval klei
fimo huidskleur naar keuze
fimo kleur naar keuze (voor het huisje)
en zwart voor de ogen
dun ijzerdraad 0,80mm
en een foto clipje, die van mij had ik bij Xenos gekocht ooit.
schil mesje, evt. deegroller, en een
tang voor rond buigen en tang om af te kunnen knippen




Tip; Let op dat je goed je handen wast voor je begint met kleien.
Ook als je een andere kleur gebruikt.
Vergeet niet je martiaal, en werkblad schoon te maken.
De kleur van de klei kan anders verkleuren.

Tip 2; Zorg wel dat het goed warm is anders krijg je blaasjes na het bakken.
Zorg ook dat er geen lucht bellen in zitten, prik ze door en maak het weer mooi glad.

De beschrijving;
Pak een stukje folie van minstens 20cm lang, en de volledige breedte.
 Maak hier een balletje van met 1 platte kant. (zie foto hier naast)

Pak dan een leuk kleurtje fimo klei voor het huisje.
kneed het tot het warm aan voelt.
Maak daarvan een lange sliert, en rol het om de folie heen (zie foto hier naast.)
Zorg wel dat de onderkant breder is dan de bovenkant, anders valt het om als er later een kaart aan zit.
Snij het puntje van het topje van het huisje.
En maak van het puntje een beetje rond, en duw het topje tot 1 mooi geheel.

Zo nu het slakje zelf:
Maak de klei van de huidskleur warm.
Vervolgens maak je er een worstje van.
De kop is dikker en dat loopt af naar het staartje die dun is. (zie afbeelding hier naast)

Met een deegroller heb ik het lijfje platter gemaakt.
Maar natuurlijk kan het ook plat gemaakt worden  met je vingers.
Het staatje en de kop in de gewenste stand zetten.



Nu de onderkant;
Zet het huisje op het lijfje.
En kneed de overige kleur van het huisje van de slak.
Maak het plat en leg het slakje er op.
Snijd de overige klei weg, en het ziet er dan zo uit als bij mij op de foto hier naast.
Maak de onder kant nu netjes, zodat het geen lelijke hoeken zijn.

Snij in de kop kant een snee dit wordt de mond.
Druk zachtjes tegen de mond aan zodat de scherpe randjes weg zijn.


Maak nu het zwarte klei warm, dit is voor de ogen.
Je hoeft hier niet veel voor te hebben een speldeknop is al snel te groot.
Maak 2 bolletjes en druk het net boven de mond hoeken.

Voor de voelsprieten heb ik 2 rondjes gebogen van ijzerdraad, en 1,5cm lang onder het rondje gehouden.
En die heb ik op gevoel in het slakje gedaan, heb het nog een klein beetje naar voren gebogen.
Dat is net wat je leuk vind.

Voor de foto/ kaart houder heb ik ooit gekocht bij Xenos.
Maar je kunt het ook wel zelfmaken van dik ijzerdraad.
2 Rondjes buigen van ongeveer 1cm.
De lengte kun je zelf bepalen.

Hopelijk heb ik er iemand blij gemaakt met mijn idee.
Ik heb er zelf nog wat hartjes op gemaakt.

meer tips voor fimo kleien;
Ik ben wijs met me haaknaald, want alles van ijzer is glad en werkt makkelijker dan met hout materiaal om het klei te verwerken.


Geen opmerkingen: